Inspiratiemiddag: Contextuele leerlingbegeleiding
Voor: onderwijsassistenten, leerkrachten, ib’ers werkzaam bij Trivium en extern
Datum: 30 mei 2024
Tijd: 15.00u-17.00u, inloop vanaf 14.45u
Locatie: Zalencentrum de Hoendrik, Herveld
Verzorgd door: Ortho Consult
Op de website van iedere school staat te lezen dat de betreffende school het ‘kind centraal’ stelt. Maar wat betekent dit voor jou als onderwijsprofessional in de praktijk? Hoe blijf je het kind centraal stellen als het gedrag lastig is? En hoe hou je de samenwerking met ouders constructief als ze de school tegen lijken te werken?
Tijdens deze inspiratiemiddag leer je kijken met de ‘contextuele bril’: een wezenlijk andere manier om te kijken én handelen bij ‘moeilijk’ gedrag van kinderen en ouders. Als we met een contextuele bril kijken, dan ontdekken we namelijk dat ieder kind (ieder mens!) zijn eigen ontwikkelruimte opoffert als de omgeving onbewust een beroep op hen doet. Het onrecht dat wordt ervaren, komt er dan op een andere plek uit: we zien op school een overbezorgde, klagende ouder, een ongemotiveerd kind dat de les verstoort, een leerling die andere leerlingen pest en ander ongewenst gedrag.
In deze inspiratiemiddag proef je aan het contextuele gedachtegoed van Ivan Böszörményi Nagy en gebruiken we ervaringen en casussen van de deelnemers zelf, om vaardigheden te ontwikkelen die je de volgende dag direct in de praktijk kunt toepassen. Na deze middag begrijp je de kracht van erkenning voor onrecht en inzet en merk je dat de oplossingsruimte bij je zelf en de ander vergroot wordt. Door oog te hebben voor de loyaliteiten en gezin van herkomst van het kind, vergroot je de kans op succes in de samenwerking tussen school en thuis. Is deze ‘dynamische driehoek’ in balans, dan heb je de optimale omstandigheden gecreëerd waarin het kind zich mag ontwikkelen op school. Pas dan staat het kind en zijn groei echt centraal!